دشمنی یهود با اسلام؛ بررسی آیات، روایات و شواهد تاریخی
۱. آیات قرآنی درباره دشمنی یهود با اسلام و مسلمانان
۱.۱. دشمنی قلبی و کینهتوزی یهود نسبت به مسلمانان
قرآن کریم در آیهی سوره بقره، آیه ۱۲۰ به صراحت اعلام میدارد که یهودیان (و نصارا) تا زمانی که مسلمانان از آیین آنان پیروی نکنند، راضی نخواهند شد. این نشان از کینهتوزی ریشهدار درونی و دشمنی یهود با اسلام دارد:
«وَلَن تَرضىٰ عَنكَ ٱليَهودُ وَلَا ٱلنَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»
۱.۲. تحریف کلام الهی توسط یهود
در سوره مائده، آیه ۱۳ و سوره بقره، آیه ۷۵ آمده است که برخی از یهودیان آیات الهی را تحریف میکردند، چه از طریق تغییر لفظی و چه از طریق تفسیر نادرست و پنهانکاری:
«يُحَرِّفُونَ ٱلكَلِمَ عَن مَوَاضِعِهِ»
۱.۳. پیمانشکنی و عهدشکنی یهودیان
در سوره بقره، آیه ۸۳ خداوند عهدی از بنیاسرائیل گرفت، اما آنان بارها پیمانشکنی کردند. این روحیه بیوفایی، زمینهساز بسیاری از مفاسد در تاریخشان شد:
«ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ»
۱.۴. قتل پیامبران توسط بنیاسرائیل
در سوره بقره، آیه ۶۱ و سوره آلعمران، آیه ۱۱۲ تصریح شده است که بنیاسرائیل پیامبران الهی را بیدلیل میکشتند:
«وَيَقْتُلُونَ ٱلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ ٱلحَقِّ»
۱.۵. تهمتزنیها و شایعهسازیها
سوره نساء، آیه ۱۵۵ و دیگر آیات اشاره دارند که یهودیان دروغهایی را علیه پیامبران و اولیای الهی نشر میدادند. این خوی زشت، ابزاری برای فریب مردم و گمراهکردن جامعه بود.
۱.۶. همکاری با مشرکان و منافقان بر ضد پیامبر
در سوره حشر، آیه ۱۱ یهودیان بنینضیر همراه با منافقان به توطئه علیه پیامبر دست زدند. این همکاریهای پشتپرده از دشمنی عمیق آنان با اسلام حکایت دارد:
«ٱلَّذِينَ نَافَقُوا۟ يَقُولُونَ لِإِخْوَٰنِهِمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟»
۱.۷. تأکید بر شدت عداوت یهود (در مقایسه با سایر کفار)
در سوره مائده، آیه ۸۲ آمده است که یهودیان شدیدترین دشمنان مسلمانان هستند:
«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا ٱليَهُودَ»
۲. روایات (شیعه و سنی) درباره دشمنی یهود
۲.۱. روایت پیامبر اکرم در مذمت یهود
روایتی معروف از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در منابع معتبر آمده که یهود را به خیانت، دشمنی پنهان، و تلاش برای تحریف دین اسلام متهم میکند.
قال رسول الله ﷺ: ما خاف على أمتي إلا أعمال بني إسرائيل، إنهم كانوا إذا زنى فيهم الشريف تركوه، وإذا زنى فيهم الضعيف أقاموا عليه الحد.
ترجمه: «بر امّتم بیمی ندارم مگر از اعمال بنیاسرائیل؛ چراکه هرگاه شخص بزرگی از میان آنها زنا میکرد، رهایش میکردند، و اگر انسان ضعیفی چنین میکرد، او را حد میزدند.»
این روایت بیانگر نفاق، تبعیض، و سقوط اخلاقی در بین یهودیان آن زمان است که پیامبر بهعنوان الگوی عبرت برای مسلمانان مطرح کرده است.
۲.۲. روایت از اهل بیت درباره خطر یهود
در روایتی از امام صادق علیهالسلام، به وضوح به خطر یهود و روشهای نفوذ آنان در امت اسلامی اشاره شده است:
قال الإمام الصادق علیهالسلام: إنَّ اليهودَ أشدُّ الناسِ عداوةً لنا، ولأتباعِنا، وهم الذينَ سعَوا في قتلِ جدّي الحسينِ علیهالسلام.
ترجمه: «یهودیان دشمنترین مردم نسبت به ما و پیروان ما هستند، و همین آنان بودند که در قتل جدم حسین علیهالسلام کوشش کردند.»
📚 منبع: بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۸۶
✅ تحلیل: این روایت نشان میدهد دشمنی یهود نهفقط تاریخی بلکه اعتقادی و ریشهدار بوده و حتی در شهادت امام حسین علیهالسلام نیز نقش داشتهاند.
۲.۳. احادیثی درباره خیانتهای یهود در جنگها
در جنگ خندق و خیبر، خیانتهای یهودیان بارها مورد اشاره پیامبر و اصحاب بوده است:
عن ابن عباس: كانت بنو قريظة قد عاهدوا رسول الله ﷺ ثم نقضوا العهد، وتحالفوا مع المشركين.
ترجمه: «بنیقریظه با پیامبر خدا پیمان بسته بودند، اما آن را شکستند و با مشرکان همپیمان شدند.»
📚 منبع: سیره ابن هشام، ج۳، ص۲۱۹
🔍 این روایت نقض عهد مکرر توسط یهودیان مدینه را نشان میدهد که منجر به محاصره و مجازات آنها شد.
۲.۴. روایاتی درباره آخرالزمان و نقش یهودیان در فتنهها
در احادیث مربوط به آخرالزمان نیز، یهودیان بهعنوان بخشی از جریان فتنهگر معرفی شدهاند:
قال رسول الله ﷺ: يقاتلكم اليهود فتسلطون عليهم، حتى يقول الحجر: يا مسلم! هذا يهودي ورائي فاقتله.
ترجمه: «یهودیان با شما خواهند جنگید و شما بر آنها غالب میشوید، تا جایی که حتی سنگ خواهد گفت: ای مسلمان! یک یهودی پشت من پنهان شده، او را بکش!»
📚 منبع: صحیح مسلم، کتاب الفتن، حدیث ۲۹۲۲
🔎 تحلیل: این روایت ضمن اشاره به مواجهه نهایی اسلام و یهود در آخرالزمان، نماد افشای دشمنی پنهان یهودیان و غلبه نهایی حق بر باطل است.
۳. شواهد تاریخی دشمنی یهود با اسلام
برخلاف ادعای برخی جریانهای تحریفگر تاریخی، دشمنی یهود با اسلام نهتنها محدود به نظریههای توطئه نیست، بلکه مستندات تاریخی متعددی در منابع شیعه و اهل سنت وجود دارد که این دشمنی را با ذکر جزئیات وقایع، تأیید میکنند. در ادامه، مهمترین نمونههای تاریخی این خصومت مرور میشوند.
۳.۱. دشمنی قبیله یهودی بنیقینقاع با پیامبر
قبیله یهودی بنیقینقاع نخستین گروه از یهودیان مدینه بودند که پس از هجرت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، علناً دشمنی خود را با اسلام آغاز کردند. آنها با تمسخر مسلمانان، نقض عهدنامهی مدینه و توهین به زنان مسلمان، فضای تنشآلودی ایجاد کردند.
🔗 ماجرای بنیقینقاع در سیره ابن هشام
۳.۲. خیانت بنینضیر و نقشه قتل پیامبر
بنینضیر از دیگر قبایل یهودی مدینه بودند که با نقشه قتل پیامبر (در ماجرای نشستن ایشان کنار دیوار) آشکارا عهد خود را شکستند. این توطئه باعث شد که پیامبر دستور اخراج آنان از مدینه را صادر کند.
🔗 شرح ماجرای بنینضیر در صحیح بخاری
۳.۳. خیانت بنیقریظه در جنگ خندق
در حساسترین لحظات جنگ خندق، قبیله بنیقریظه که با مسلمانان پیمان عدم تعرض داشتند، با مشرکان مکه همکاری کردند و مدینه را از پشت جبهه تهدید نمودند. این اقدام آنها مصداق بارز «خیانت در جنگ» است.
🔗 رویداد بنیقریظه در تاریخ طبری
۳.۴. تحریک قبایل عرب علیه مسلمانان توسط یهودیان
بسیاری از قبایل عرب به تحریک یهودیان به دشمنی با مسلمانان پرداختند. نقش افرادی چون کعب بن اشرف در تحریک قریش علیه پیامبر، بارها در منابع اهل سنت و شیعه تأیید شده است.
🔗 زندگی کعب بن اشرف و تحریک مشرکان
۳.۵. فعالیتهای مخفی یهود پس از ظهور اسلام
پس از اخراج یهودیان از مدینه، بسیاری از آنان به مناطق دیگر مانند خیبر، شام و یمن رفتند و فعالیتهای مخفیانه خود را ادامه دادند. نفوذ آنها در دستگاههای سیاسی دوره بنیامیه و بنیعباس، نشان از تداوم دشمنی دیرینه با اسلام داشت.
🔗 نقش یهود در دستگاههای خلافت
۳.۶. نقش یهودیان در فتنههای صدر اسلام
برخی از شخصیتهای یهودی مانند عبدالله بن سبأ (بر اساس منابع اهل سنت) در شکلگیری فتنههای صدر اسلام و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقش داشتند. هرچند دیدگاههای شیعه درباره ابن سبأ متفاوت است، اما گزارشهای تاریخی نقش یهودیان را در آشوبهای داخلی نادیده نمیگیرد.
🔗 عبدالله بن سبأ در منابع اهل سنت
عبدالله بن سبأ در منابع اهل سنت
-
شخصیت تاریخی یا افسانهای؟
در منابع اهل سنت، عبدالله بن سبأ به عنوان فردی یهودی یا مسلمان مبدلشده معرفی شده است که در زمان خلافت عثمان و علی بن ابیطالب نقش مؤثری در تحریک و دامن زدن به فتنههای داخلی داشته است. -
نقش در ایجاد اختلافات:
وی متهم است که با ترویج افکار تفرقهانگیز و تحریک علیه علی بن ابیطالب، زمینهساز برخی از اختلافات و جنگهای داخلی مانند جنگ جمل و صفین شده است. -
منابع اهل سنت:
از جمله منابعی که به بن سبأ اشاره میکنند، میتوان به برخی از کتابهای تاریخ و روایات اشاره کرد اما در بسیاری از آنها نقش او به صورت مبهم و گاه اسطورهای بیان شده است. برخی علما نیز وجود او را زیر سؤال بردهاند و معتقدند بیشتر جنبه افسانهای دارد تا تاریخی.
عبدالله بن سبأ در منابع شیعه
-
نقش مخرب و توطئهگر:
در منابع شیعه، عبدالله بن سبأ به شدت به عنوان یکی از عوامل اصلی فتنه و تحریف دین معرفی میشود. وی متهم است که با هدف تضعیف خلافت علی (ع) و بدنام کردن اهل بیت پیامبر، نقشههای شومی را اجرا کرده است. -
تحریف آموزهها و ایجاد بدعت:
بن سبأ به عنوان کسی شناخته میشود که آموزههای دینی را تحریف کرده و بدعتهایی در دین ایجاد نموده که موجب اختلاف و انحراف در امت اسلامی شده است. -
روایتها و کتابها:
در کتب شیعی، به ویژه آثار مربوط به تاریخ اسلام و سیره اهل بیت، بن سبأ به عنوان نماد فتنههای سیاسی و فرهنگی مطرح شده است.
جمعبندی
-
وجود تاریخی یا افسانهای؟
در مجموع، وجود تاریخی عبدالله بن سبأ مورد تردید برخی مورخان است و او بیشتر به عنوان یک شخصیت نمادین و مخل فتنه در میان مسلمانان شناخته میشود. -
نقش او در تحریف دین و اختلافات سیاسی:
هرچند روایتها و تأکیدها در منابع اهل سنت و شیعه متفاوت است، اما تقریباً در هر دو دیدگاه، بن سبأ به عنوان عامل برهمزننده وحدت اسلامی و ایجاد اختلافات سیاسی شناخته میشود.
۴. نفوذ یهود در جوامع اسلامی و تخریب تدریجی
۴.۱. ورود منافقانه به اسلام
بر اساس شواهد تاریخی، برخی یهودیان پس از فتح مدینه، بهصورت ظاهری اسلام آوردند، اما در باطن به دنبال تخریب عقاید مسلمانان بودند. این اقدام نوعی «نفوذ نرم» و «جاسوسی عقیدتی» محسوب میشد.
۴.۲. ایجاد فرقههای انحرافی در تاریخ اسلام
یکی از ابزارهای نفوذ یهود در جهان اسلام، ایجاد فرقههایی چون سبائیه، باطنیه و حتی کمک به گسترش افکار غالیانه بوده است. گفته میشود عبدالله بن سبا، شخصیتی که مورد اشاره علمای شیعه و سنی است، نقشی در تفرقهافکنی میان مسلمانان داشته است.
۴.۳. تحریف مفاهیم دینی از درون
برخی مفسران، از جمله علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، به تبیین روشهایی اشاره کردهاند که یهودیان با استفاده از آنها تلاش داشتند مفاهیم وحیانی اسلام را دچار تحریف معنوی کنند.
۴.۴. نقش یهود در ترویج علوم مشکوک و التقاطی
ورود برخی مباحث فلسفی و عرفانی التقاطی، که ریشههایی در آموزههای یهودی یا اسطورهای دارند، از جمله کانالهای دیگر نفوذ است. گرچه علوم عقلی جایگاه ویژهای در اسلام دارند، اما برخی خلطها در طول تاریخ، ریشه در نفوذ تدریجی جریانهای بیرونی دارد.
۴.۵. رخنه در ساختار فرهنگی مسلمانان
یهودیان با استفاده از ابزارهایی چون ترجمه آثار، ورود به نظام آموزشی یا تصرف پُستهای فرهنگی در حکومتهای اسلامی مانند دوران عباسیان، سعی در هدایت نرم مسلمانان به سمت ایدههای خود داشتند.
۵. نقش یهود در فتنههای سیاسی و فکری پس از صدر اسلام
۵.۱. نقش عبدالله بن سبأ در انحرافات عقیدتی
یکی از شناختهشدهترین چهرههای فتنهگر در تاریخ اسلام، عبدالله بن سبأ است. وی یهودیتباری بود که به ظاهر اسلام آورد، اما در باطن با هدف ایجاد انحراف در امت اسلامی فعالیت میکرد. منابع تاریخی معتبر مانند الملل و النحل شهرستانی و شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید به نقش مخرب او در ایجاد افکار غلوآمیز و پایهگذاری تفکرات انحرافی اشاره دارند.
او نخستین کسی بود که ادعای الوهیت حضرت علی علیهالسلام را مطرح کرد و با ایجاد شبهات در میان مسلمانان، بذر تفرقه را کاشت.
۵.۲. ترویج افکار تحریفشده و انحرافی در امت اسلامی
یهودیان پس از ظهور اسلام تلاش کردند با ترویج مفاهیمی چون تناسخ، حلول، جبرگرایی و تشبیه خدا به مخلوقات، عقاید اسلامی را دستخوش تغییر کنند. بسیاری از این مفاهیم از عرفان تحریفشده یهودی یا فِرَق گنوسی گرفته شده و در میان برخی متصوفه و متکلمان وارد شد.
به عنوان نمونه، کتاب الفَرْق بین الفِرَق بغدادی گزارش میکند که برخی فرقهها، تحت تأثیر نفوذ عقاید یهودی، به جبر مطلق یا تشبیه قائل شدند. چنین تفکراتی بنیان توحید خالص اسلامی را تهدید میکرد.
۵.۳. نفوذ در حکومتها و دربارهای اسلامی
در دوران خلافت بنیامیه و بنیعباس، برخی از افراد یهودی یا مسلماننمای یهودیتبار توانستند به دربارها نفوذ کنند. یکی از موارد مشهور، پزشکان و منجمین یهودی بودند که در کنار خلیفه حضور داشتند و گاه در تصمیمگیریهای مهم سیاسی و فرهنگی نقش داشتند.
کتاب مقدمه ابن خلدون به نفوذ عناصر اهل کتاب در نظام دیوانی و علمی دستگاههای خلافت اشاره دارد. این نفوذ گاه منجر به جهتدهی فرهنگی ضداسلامی در قالبهای علمی، نجومی و طبی شد.
۵.۴. ایجاد انشعابات فکری و تفرقهافکنی مذهبی
یهود در طول تاریخ، سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» را دنبال کردهاند. پس از اسلام نیز با حمایت از برخی جریانهای انحرافی یا ایجاد فرقههایی ساختگی، به اختلاف میان مسلمانان دامن زدند. نقش آنان در تفرقه شیعه و سنی یا انشعابهای داخلی میان فِرَق اسلامی، از دید بسیاری از اندیشمندان تاریخی و دینی پنهان نمانده است.
برای نمونه، برخی تحلیلها نقش غیرمستقیم یهودیان را در تقویت تفکرات خوارج یا غلات شیعه بررسی کردهاند.
۶. تسلط یهود بر رسانهها و تأثیر بر افکار عمومی مسلمانان
۶.۱. قدرت رسانهای و کنترل افکار عمومی
یکی از ابعاد دشمنی یهود با اسلام، بهرهبرداری گسترده از رسانهها و شبکههای اطلاعرسانی است. به گفته رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای:
«امروز یکی از ابزارهای مؤثر برای مقابله با اسلام و انقلاب، رسانهها و فضای مجازی است که دشمن در این عرصه بسیار فعال است.»
(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، ۱۳۹۸)
یهودیان با تسلط بر بخشهایی از رسانههای جهانی، تلاش میکنند تصویری تحریفشده و منفی از اسلام ارائه دهند و اختلافات داخلی مسلمانان را بزرگنمایی کنند.
۶.۲. نفوذ در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی
با توسعه شبکههای اجتماعی، این کنترل و نفوذ شکل جدیدی یافته است. بسیاری از تریبونهای رسانهای بزرگ توسط شرکتها یا افراد با نفوذ یهودی مدیریت میشود که گاه باعث هدایت افکار عمومی به سمت ضداسلامی یا ضدشیعی میشود.
۶.۳. تأثیر بر سیاستهای فرهنگی و آموزشی
با توجه به اهمیت شکلگیری افکار عمومی از دوران کودکی، نفوذ در محتوای آموزشی، تولید فیلم، سریال و کتابهای درسی یکی از استراتژیهای کلیدی است. هدف، ایجاد انحراف در فهم اسلام و کاهش انگیزه مقاومت و اتحاد مسلمانان است.
۶.۴. مقابله با هویت اسلامی و تشیع
رهبر انقلاب در سخنرانیهای متعدد به نقش جریانهای رسانهای که تحت نفوذ یهود قرار دارند، در کمرنگ کردن هویت اسلامی و تشیع اشاره کردهاند:
«دشمن میخواهد ما را از هویت دینی و فرهنگیمان جدا کند و آن را تحریف نماید.»
(بیانات در دیدار دانشجویان، ۱۳۹۷)
۷. راهبردهای مقابله با نفوذ و دشمنی یهود در جهان اسلام
۷.۱. تقویت آگاهی دینی و تاریخی
آگاهسازی جامعه اسلامی نسبت به تاریخ و حقایق مرتبط با دشمنی یهود، نخستین و مهمترین گام است. علمای برجستهای مانند علامه طباطبایی و آیتالله جوادیآملی بر اهمیت مطالعه مستندات تاریخی و قرآنی تأکید دارند تا جوانان دچار فریب نگردند.
۷.۲. انسجام و وحدت اسلامی
تقویت وحدت میان مسلمانان، مانع از سوءاستفاده دشمنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف میشود. این وحدت باید در سطوح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نهادینه گردد.
۷.۳. هوشیاری در برابر نفوذ فرهنگی و رسانهای
شناخت روشهای نفوذ فرهنگی و رسانهای دشمن، ابزار مقابله با جنگ نرم را فراهم میآورد. حمایت از رسانههای بومی و تولید محتوای اصیل اسلامی یکی از راهکارهای مؤثر است.
۷.۴. حفظ هویت دینی و فرهنگی
نگهداری و تقویت هویت اسلامی و تشیع در برابر تلاشهای تحریفگرانه، ضروری است. آموزش صحیح معارف دینی و مقابله با تحریفها، به ویژه در محیطهای آموزشی و خانوادهها باید به صورت جدی دنبال شود.
۷.۵. ترویج اخلاق و رفتار اسلامی
با ترویج اخلاق حسنه، صداقت، عدالت و ایثار، زمینه کاهش نفوذ دشمن فراهم میشود. تقویت ایمان فردی و اجتماعی، دشمنی و توطئههای مخرب را بیاثر میسازد.
نتیجهگیری و پیامدهای دشمنی یهود با اسلام
دشمنی یهود با اسلام و مسلمانان، واقعیتی مستند و تاریخی است که قرآن کریم، روایات معتبر و مستندات تاریخی بهوضوح آن را بیان کردهاند. این دشمنی در قالبهای مختلفی مانند تحریف دین، پیمانشکنی، خیانت در جنگها، تهمتزنی و فتنهگریهای سیاسی و فرهنگی بروز کرده است.
این مخالفت دیرینه، زنگ خطری برای جامعه اسلامی است تا همواره هوشیار بوده و با شناخت کامل از روشها و نقشههای دشمن، از تفرقه، انحراف و نفوذ جلوگیری کند. اهمیت حفظ وحدت، تقویت ایمان، و ارتقاء آگاهی دینی و تاریخی، راهکارهای اساسی مقابله با این دشمنی هستند.
رهبران و مفسران بزرگ اسلام، از جمله علامه طباطبایی، آیتالله جوادی آملی و امام خمینی، بارها بر ضرورت شناخت دقیق و بدون تحریف این واقعیت تأکید کردهاند تا جامعه اسلامی در مسیر حق باقی بماند و توطئهها خنثی گردد.
پرسشهای متداول (FAQ) درباره دشمنی یهود با اسلام
۱. آیا قرآن دشمنی یهود با اسلام را تأیید میکند؟
بله، قرآن کریم در چندین آیه از جمله سوره مائده، آیه ۸۲ به شدت از دشمنی یهود نسبت به مسلمانان سخن گفته است و پیمانشکنی، تحریف و کینهتوزی آنان را بیان میکند.
۲. روایات پیامبر و اهل بیت درباره یهود چه میگویند؟
پیامبر اکرم و اهل بیت در احادیث متعدد به دشمنی آشکار یهود با اسلام اشاره کردهاند، از جمله خیانتها در جنگها و نقش آنان در فتنههای آخرالزمان.
۳. شواهد تاریخی دشمنی یهود با اسلام چیست؟
شواهد تاریخی شامل خیانتهای قبایل یهودی مانند بنیقینقاع، بنینضیر و بنیقریظه در مدینه و همکاری با مشرکان علیه پیامبر است.
۴. نقش یهود در فتنههای سیاسی و فکری پس از صدر اسلام چگونه بوده؟
یهود با نفوذ در جوامع اسلامی، ایجاد فرقههای انحرافی و ترویج افکار تحریفشده، نقش مهمی در ایجاد تفرقه و فتنه داشتهاند.
۵. چگونه میتوان در برابر نفوذ فرهنگی و رسانهای دشمن مقاومت کرد؟
با تقویت آگاهی دینی، تولید محتوای اسلامی اصیل، حمایت از رسانههای بومی و حفظ وحدت اسلامی میتوان در برابر نفوذ فرهنگی و رسانهای مقابله کرد.
جهت مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید:
رابطه کلیمیان با صهیونیسم؛ از ماجرای پوریم تا مواضع امروز
ایران از مرگ نمیترسد؛ بزرگترین اشتباه آمریکا و اسرائیل در مواجهه با ما
آرزوی مرگ برای دشمنان؛ مبنای قرآنی و روایی در اسلام
کشتار کودکان توسط اسرائیل؛ جنایتی مستند در سایه سکوت جهانی
هوش مصنوعی ارتش اسرائیل؛ بررسی همکاری گوگل، مایکروسافت، متا با صهیون
شکست اسرائیل در جنگ با ایران؛ روایتی پنهان از نبرد ۱۲ روزه و افشای رسانهها
موضعگیری سلبریتیها در جنگ؛ سکوت و تسلیم مقابل آمریکا و اسرائیل
قدرت نظامی ایران ۱۴۰۴: بررسی توان موشکی، پهپادی و دفاعی
وعده پیروزی به مسلمانان؛ نگاهی دقیق به آیات قرآن درباره فتح در نبردها
پاسخ ایران به آمریکا: سناریوی هولناک انتقام در برابر حمله به فردو و نطنز
هوش مصنوعی ارتش اسرائیل؛ بررسی همکاری گوگل، مایکروسافت، متا با صهیون
دیدگاهتان را بنویسید