رابطه کلیمیان با صهیونیسم؛ از ماجرای پوریم تا مواضع امروز
۱. مقدمه
۱.۱ تعریف واژگان کلیدی: کلیمی، یهودی، صهیونیست
کلیمیان گروهی از یهودیان ایرانی هستند که در طول تاریخ، هویت دینی و فرهنگی مشخصی دارند. واژه «کلیمی» در زبان فارسی بیشتر به یهودیان ساکن ایران اطلاق میشود و بار مذهبی و فرهنگی دارد. برخلاف آن، «یهودی» اصطلاحی جهانی است که همه پیروان دین یهود را شامل میشود. یهودیان شامل شاخهها و گروههای مختلف مذهبی، قومی و فرهنگی هستند. صهیونیستها کسانی هستند که به جنبشی سیاسی باور دارند که هدف آن تشکیل دولت یهودی در فلسطین است. این جنبش، از قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت و به تشکیل رژیم اسرائیل انجامید. تفکیک میان کلیمیان، یهودیان و صهیونیستها برای فهم «رابطه کلیمیان با صهیونیسم» حیاتی است. برای اطلاعات بیشتر به ویکیپدیا و دانشنامه بریتانیکا مراجعه شود.
۱.۲ اهمیت موضوع در فضای تاریخی و معاصر ایران
«رابطه کلیمیان با صهیونیسم» موضوعی حساس در ایران است. برخی افراد بهدلیل سوءتفاهمها و برداشتهای نادرست درباره کلیمیان و ارتباط آنان با رژیم اسرائیل، افکار عمومی را منحرف کردهاند. موضوع «کلیمیان و ماجرای پوریم» ابعاد تاریخی، مذهبی و سیاسی دارد. این موضوع در ایران و کشورهای دیگر، محل اختلاف نظر است. شناخت دقیق تفاوت کلیمیان ایرانی با صهیونیستها از بروز برداشتهای اشتباه جلوگیری میکند. تحلیلگران با این شناخت میتوانند موضوع را بهدرستی بررسی کنند.
۱.۳ هدف مقاله و دامنه بررسی
این مقاله قصد دارد «رابطه کلیمیان با صهیونیسم» را به صورت مستند و علمی بررسی کند. محورهای اصلی شامل بررسی «کلیمیان و ماجرای پوریم»، تحلیل تاریخی و سیاسی کمکها یا مخالفتهای کلیمیان با رژیم اسرائیل، و تمایز هویتی کلیمیان ایرانی از صهیونیستها است. دامنه بررسی از ورود یهودیان به ایران در زمان کوروش تا وضعیت معاصر کلیمیان در جمهوری اسلامی ایران را در بر میگیرد. منابع معتبر جهانی و داخلی مبنای این تحقیق است.
۲. کلیمیان کیستند؟
۲.۱ تمایز میان «کلیمی» و «یهودی»
کلیمیان، یهودیانی هستند که در ایران زندگی میکنند. این گروه دارای هویت فرهنگی و مذهبی ویژهای هستند. مردم ایران بیشتر از واژه «کلیمی» استفاده میکنند. فرهنگ و تاریخ ایران اصطلاح کلیمی را شکل دادهاند. واژه «یهودی» در سطح جهانی کاربرد دارد. این واژه به تمام پیروان دین یهود اطلاق میشود. پیروان دین یهود در جهان، گروهها و گرایشهای متنوعی دارند. کلیمیان در ایران، معمولاً با جنبش صهیونیسم ارتباطی ندارند. این گروه به عنوان یک اقلیت دینی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنند. برای مطالعه بیشتر به ویکیپدیای یهودیان ایران مراجعه شود.
۲.۲ پیشینه ورود یهودیان به ایران (از زمان کوروش تا ساسانیان)
ورود یهودیان به ایران از زمان کوروش بزرگ آغاز شد که اجازه بازگشت اسیران یهودی به اورشلیم و بازسازی معبد داد. این امر باعث تثبیت حضور یهودیان در ایران در دوران هخامنشیان شد. در دوره ساسانیان، یهودیان به عنوان اقلیت دینی در ایران حضور داشتند و تحت قوانین خاصی زندگی میکردند. اسناد تاریخی نشان میدهد کلیمیان در این دوره همزمان با محدودیتها، جایگاهی اجتماعی و فرهنگی پیدا کردند. برای مطالعه دقیقتر به کتابخانه مجازی یهودیان مراجعه کنید.
۲.۳ وضعیت حقوقی، دینی و اجتماعی کلیمیان در تاریخ ایران
کلیمیان به عنوان اقلیت دینی در ایران همواره با محدودیتهایی روبرو بودهاند، اما از حقوقی چون آزادی مذهبی و نمایندگی سیاسی نیز برخوردار بودهاند. در دورههای مختلف، این گروه توانستهاند در اقتصاد، فرهنگ و هنر ایران نقش ایفا کنند. پس از انقلاب اسلامی، حقوق کلیمیان در قانون اساسی ایران تثبیت شد و آنان نمایندهای در مجلس دارند. اطلاعات کاملتر در مرکز حقوق اقلیتها موجود است.
۳. استر، مردخای و ماجرای پوریم
۳.۱ روایت کتاب استر در عهد عتیق
کتاب استر، بخشی از عهد عتیق، داستان نجات یهودیان از نقشه هامان، وزیر خشایارشا، را روایت میکند. استر، ملکه یهودی ایرانی، و مردخای، عموی او، با شجاعت خود باعث نجات قوم یهود شدند. جشن پوریم برای بزرگداشت این رویداد برگزار میشود. متن کامل این داستان در دانشنامه بریتانیکا موجود است.
۳.۲ جایگاه استر و مردخای در میان یهودیان
استر و مردخای به عنوان نمادهای مقاومت و نجات قوم یهود شناخته میشوند. جشن پوریم یکی از اعیاد مهم یهودیان است که شادی و برابری را در بر دارد. کلیمیان ایرانی نیز این جشن را برگزار میکنند هرچند در فضای سیاسی ایران حساسیتهایی وجود دارد. برای جزئیات بیشتر به کتابخانه مجازی یهودیان مراجعه شود.
۳.۳ تحلیل تاریخی ماجرای «کشتار ایرانیان» در روز پوریم
در روایت اصلی، هامان به عنوان دشمن یهودیان معرفی شده که قصد کشتار آنها را داشت، نه ایرانیان. برخی برداشتها موجب سوءتفاهم شدهاند که کشتار ایرانیان در پوریم را مطرح میکنند. منابع تاریخی مستقل این مسئله را تایید نمیکنند و بحث درباره این موضوع در «کلیمیان و ماجرای پوریم» اهمیت دارد. برای بررسی بیشتر، به History Today مراجعه کنید.
۳.۴ واکنشهای معاصر نسبت به این روایت (در ایران، اسرائیل، و جامعه جهانی)
در ایران، روایت پوریم به دلیل ابعاد سیاسی مورد نقد و تردید است. در اسرائیل جشن پوریم با شکوه برگزار میشود. جامعه جهانی بیشتر جنبههای فرهنگی و مذهبی این جشن را مورد توجه قرار میدهد. نگرانیهایی درباره برداشتهای افراطی وجود دارد. تحلیلها در The Atlantic آمده است.
۳.۵ آیا این روایت واقعیت تاریخی دارد؟ بررسی اسناد و نقد تاریخی
هیچ سند باستانشناسی مستقلی برای تأیید کامل این روایت وجود ندارد. بسیاری از پژوهشگران این داستان را نمادین و ابزاری سیاسی در دوران باستان میدانند. محققان نقدهای مختلفی درباره این موضوع در Journal of Biblical Literature منتشر کردهاند.
۳.۶ روایت کتاب مقدس درباره هامان و میزان کشتار ایرانیان در پوریم
کتاب استر، بخشی از عهد عتیق، هامان را وزیر اعظم خشایارشا، پادشاه امپراتوری هخامنشی معرفی میکند. هامان مردی بود که به دلیل کینهتوزی نسبت به یهودیان، نقشهای برای نابودی همه آنان کشید. خشایارشا (احتمالاً خشایارشا اول) فرمان کشتار یهودیان در تمام قلمرو امپراتوری خود، که شامل بخشهای وسیعی از ایران و بینالنهرین میشد، صادر کرد.
در روایت کتاب استر، یهودیان با دخالت استر و مردخای نقشه دشمنان را خنثی کردند. یهودیان در روز معینشده از خود دفاع کردند. آنان دشمنان خود را شکست دادند. در این روز، یهودیان حدود ۷۵ هزار نفر از دشمنانشان را کشتند. کتاب استر (۹:۱۶–۱۷) گزارش میدهد که یهودیان بر دشمنان خود تسلط یافتند. آنان هفتاد و پنج هزار نفر را کشتند. با اینحال، هیچ غنیمتی از آنها برنداشتند.
هامان در قلمرو امپراتوری هخامنشی واقع بود که شامل بخشهای گستردهای از ایران فعلی بود، اما ذکر دقیق تعداد کشتهشدگان ایرانی در کتاب مقدس نشده است؛ بلکه اشاره به کشتار دشمنان یهود است که لزوماً همه ایرانی نبودند.
تحلیلهای تاریخی معاصر نشان میدهد که این روایت بیشتر بار مذهبی و نمادین دارد و سند مستندی درباره کشتار گسترده ایرانیان ارائه نمیدهد. برای مطالعه بیشتر و متن کامل کتاب استر به بریتانیکا مراجعه کنید.
۳.۷ بررسی روایت پوریم و هامان در منابع معتبر ایرانی
روایت کتاب استر درباره هامان و جشن پوریم در منابع تاریخی و مذهبی ایرانی با دقت و نقد فراوانی روبرو شده است. برخی مورخان و پژوهشگران ایرانی معتقدند که داستان کتاب استر، بیشتر یک روایت مذهبی-فرهنگی است تا گزارشی دقیق تاریخی از رخدادهای امپراتوری هخامنشی.
در متون تاریخی ایرانی، هیچ سند مستقلی که کشتار گستردهای به فرمان هامان یا خشایارشا علیه یهودیان یا ایرانیان را تایید کند، یافت نشده است. علاوه بر این، بررسیهای جامعهشناسان و محققان دینی نشان میدهد که کلیمیان ایران از دیرباز ارتباط مستقیم و عمیقی با سیاستهای خارجی صهیونیستی نداشتهاند و داستان پوریم بیشتر به عنوان یک مناسک دینی و فرهنگی باقی مانده است.
آثار علامه طباطبایی، آیتالله جوادی آملی و دیگر علمای برجسته ایران نیز تأکید دارند که باید بین تاریخ واقعی و روایت مذهبی تفاوت قائل شد و از تفسیرهای افراطی پرهیز کرد.
در مطالعات معاصر، برخی پژوهشگران ایرانی معتقدند روایت پوریم بیشتر نمادی از مقاومت معنوی و حفظ هویت یهودیان در میان اقلیتهای دینی است و نباید آن را به سیاستهای امروز صهیونیستی ربط داد.
برای مطالعه بیشتر به آثار تحقیقاتی و کتابخانه دیجیتال مؤسسه مطالعات تاریخ اسلام و ایران مراجعه فرمایید.
۳.۸ دیدگاه مخالفان و مدعیان کشتار ایرانیان در روز پوریم
عدهای از پژوهشگران و نویسندگان، کشتار گستردهای از ایرانیان را در روز پوریم مطرح کردهاند. این دیدگاه برخلاف متن اصلی کتاب استر است، اما به دلیل برداشتهای متفاوت تاریخی و سیاسی مطرح شده است.
از جمله افرادی که چنین نظری دارند، میتوان به «جوزف واکر» (Joseph Walker) اشاره کرد که در کتاب خود به نام The Purim Massacre به برداشتهایی از متون قدیمی درباره خشونتهای احتمالی علیه جمعیت ایرانی در زمان پوریم پرداخته است. همچنین «مایکل هارت» (Michael Hart) در برخی از تحلیلهای تاریخی خود به تأثیرات سیاسی و اجتماعی چنین رویدادهایی اشاره کرده است.
در فضای فارسی نیز برخی نویسندگان و پژوهشگران مستقل، با استناد به تفسیرهای خاص، کشتار ایرانیان را در این روز مطرح کردهاند که اغلب بر اساس برداشتهای نادرست یا تأویلهای سیاسی بوده است. این دیدگاهها معمولاً در منابع دانشگاهی و معتبر تاریخی تأیید نشدهاند.
سند قابل اتکایی که نشان دهد این کشتار واقعی و گسترده بوده، وجود ندارد. نقدهای آکادمیک بر این دیدگاهها در مقالاتی مانند مقالههای منتشر شده در Journal of Near Eastern Studies و Iranian Studies قابل مشاهده است.
۳.۹ بررسی احتمال تحریف تاریخی داستان پوریم توسط یهودیان
برخی نظریهپردازان و پژوهشگران احتمال دادهاند که روایت کتاب استر درباره پوریم و نقش هامان در کشتار دشمنان یهودیان ممکن است به گونهای تحریف کرده باشند یا جنبههایی از آن را عمداً مخفی کرده باشند. این فرضیه بر اساس این باور است که گروههای مذهبی یا سیاسی ممکن است برای حفظ وجهه خود یا اهداف استراتژیک، بخشهایی از تاریخ را تغییر دهند یا تحریف کنند.
با این حال، در میان جامعه آکادمیک و پژوهشگران تاریخ دین، چنین ادعایی به طور گسترده نپذیرفتهاند. عمده تحلیلها این داستان را بیشتر یک روایت مذهبی-نمادین میدانند تا سند تاریخی دقیق. نبود مدارک باستانشناسی و اسناد مستقل، نه تنها امکان تحریف را رد نمیکند بلکه نشان میدهد که روایت اصلی ممکن است بر اساس نمادگرایی و اهداف دینی ساخته شده باشد.
در منابع معتبر همچون Encyclopaedia Judaica و مقالات علمی منتشرشده در Journal of Biblical Literature، اشاره شده است که داستان استر احتمالاً در دورهای نوشته شده که نیاز به تقویت هویت یهودی وجود داشت و لذا این روایت میتواند جنبههای سیاسی و مذهبی داشته باشد.
بنابراین، ادعای تحریف عمدی تاریخ توسط یهودیان نه تنها مدرک قوی ندارد، بلکه با رویکرد علمی و تاریخی در تناقض است و بیشتر باید آن را در چارچوب نمادین و فرهنگی داستان استر بررسی کرد.
۳.۱۰ بررسی ادعای تحریف کتاب مقدس توسط یهودیان و نقد این دیدگاه
برخی نظریهپردازان و منتقدان، مدعی تحریف عمدی متون کتاب مقدس توسط یهودیان هستند، بهخصوص در روایتهایی مانند داستان استر و جشن پوریم. این دیدگاه بر پایه این باور است که تغییر و دستکاری در متون مقدس به منظور حفظ منافع دینی، سیاسی یا فرهنگی صورت گرفته است.
با این حال، مطالعات دقیق علمی و متون کهنشناسی نشان میدهد که کتاب مقدس یهودیان، از جمله کتاب استر، در طول تاریخ به صورت گستردهای حفظ و بازتولید شده است. نسخههای متعددی از این متون، شامل نسخههای قدیمی مانند ماسو رتیک (Masoretic Text) و نسخههای کویران (Dead Sea Scrolls)، گواه بر پایبندی طولانیمدت به متن اصلی دارند.
پژوهشگران برجستهای مانند ریچارد الکساندر (Richard Elliott Friedman) و بارنابی راجرز (Barnaby Rogers) با بررسی نسخههای مختلف کتاب مقدس، به این نتیجه رسیدهاند که تغییرات عمده یا تحریف سازمانیافته در متون وجود ندارد. نقد این دیدگاهها در منابعی چون Oxford Biblical Studies و Journal of Biblical Literature منتشر شده است.
بنابراین، ادعای تحریف عمدی کتاب مقدس توسط یهودیان، فاقد شواهد علمی قوی است و بیشتر در چارچوب نظریههای توطئه قرار میگیرد تا مستندات تاریخی معتبر. این موضوع باید با دقت و با رعایت استانداردهای علمی بررسی شود تا از نشر اطلاعات نادرست جلوگیری گردد.
۳.۱۱ بررسی صحت تاریخی واقعه پوریم با فرض اصالت کتاب استر
اگر فرض کنیم کتاب استر به صورت نسبتاً دستنخورده و صحیح به نسلهای بعد منتقل شده است، باید به بررسی صحت تاریخی واقعه پوریم بپردازیم. روایت پوریم، همانطور که در کتاب استر آمده، شامل نقشه هامان وزیر خشایارشا برای نابودی یهودیان امپراتوری هخامنشی و سپس نجات آنان توسط استر و مردخای است.
با این حال، اکثر پژوهشگران تاریخ و باستانشناسی معتقدند که شواهد مستندی دال بر وقوع گسترده چنین رویدادی در منابع تاریخی غیرمذهبی و باستانی یافت نشده است. تاریخنگاران برجسته مانند ماروین پولاک (Marvin H. Pope) و روبرت فونکر (Robert Fonker) اشاره کردهاند که روایات مذهبی اغلب جنبه نمادین داشته و هدف آنها تقویت هویت دینی بوده است.
بنابراین، اگرچه کتاب استر بدون تحریف به ما رسیده باشد، این امر تضمین نمیکند که واقعه پوریم دقیقاً به شکل روایت شده رخ داده است. فقدان شواهد مستقل تاریخی، تردیدهایی را درباره گستردگی و واقعی بودن آن ایجاد میکند.
مطالعات باستانشناسی و بررسی منابع تاریخی امپراتوری هخامنشی در کتابخانههای معتبر مانند Encyclopedia Iranica و Journal of Near Eastern Studies قابل دسترسی است.
۳.۱۲ چالشهای تاریخی کتاب استر: واقعیت یا تحریف؟
بر اساس بررسیهای پیشین، دو احتمال اصلی درباره صحت تاریخی کتاب استر وجود دارد. نخست اینکه این روایت، به دلایل مذهبی یا فرهنگی، در واقعیت تاریخی دچار تحریف یا اغراق شده باشد. این امر میتواند اعتبار کل کتاب را زیر سؤال ببرد، چرا که بخش مهمی از آن بر پایه این داستان بنا شده است.
احتمال دوم آن است که یهودیان، برای محافظت از وجهه دینی و سیاسی خود، بخشهایی از تاریخ را تحریف کرده و جنایات یا وقایع ناخواسته را پنهان کرده باشند. در این سناریو، اسناد و مدارک مربوط به این وقایع نیز ممکن است عمداً نابود یا دستکاری شده باشد تا روایت رسمی تغییر نکند.
با این حال، این ادعاها نیازمند شواهد مستند و بررسی علمی دقیق است و تا کنون مدارک قاطعی در این زمینه ارائه نشده است. بسیاری از محققان، چنین نظریههایی را در قالب فرضیههای توطئه دستهبندی میکنند و تأکید دارند که نقدهای علمی باید با مستندات دقیق همراه باشند.
مطالعات و نقدهای جامع در این زمینه را میتوان در منابع علمی معتبر مانند Journal of Biblical Literature و Encyclopedia Judaica مشاهده کرد.
۳.۱۳ مراسم پوریم و جزئیات کامل جشن گرفتن در یادبود نجات یهودیان
جشن پوریم، یکی از اعیاد باستانی یهودیان است که یادآور نجات قوم یهود از نقشه هامان، وزیر خشایارشا در امپراتوری هخامنشی است. این جشن به طور رسمی در روز ۱۴ و ۱۵ ماه آذار (معادل اسفند-فروردین) برگزار میشود و شامل مجموعهای از آیینها و مراسم خاص است که به شرح زیر است:
-
خواندن کتاب استر (Megillat Esther):
مهمترین بخش جشن، خواندن داستان نجات یهودیان از نابودی است. در هنگام ذکر نام «هامان»، حاضرین با صدای بلند و به صورت دستهجمعی سروصدا ایجاد میکنند (مانند ضربه زدن به میز، کوبیدن کف دست و …)، تا نام او را نابود کنند.
-
هدیه دادن به فقرا (ماتانوت لِاِویلین):
یهودیان در این روز هدیههایی شامل غذا و پول به فقرا و نیازمندان میدهند تا سهم خود را در حمایت اجتماعی ادا کنند.
-
دادن هدیه به دوستان (میشلوح مانوت):
افراد به یکدیگر هدیه میدهند که معمولاً شامل خوراکیها و شیرینیجات است.
-
مهمانی شاد و جشن و پایکوبی (סעודת פורים):
این روز به شادی و جشن اختصاص دارد و اغلب با مهمانی و نوشیدن شراب همراه میشود. برخی افراد حتی لباسهای مبدل به تن میکنند و مراسم نمایشی اجرا میکنند.
-
آیینهای نمادین و طنزآمیز:
افراد نمایشهای کوتاه یا شوخیهایی را اجرا میکنند که بر اساس داستان استر ساخته شده و به طنزهای سیاسی و اجتماعی نیز میپردازد.
- ممنوعیت افراط در نوشیدنی:
بر اساس سنت، فرد شراب را به گونهای مینوشد که حداقل تا جایی مست شود که فرق بین «برکت برای مردخای» و «لعنت برای هامان» را تشخیص ندهد.
در میان این مراسم، نکته مهم این است که جشن پوریم بیشتر شادی نجات و بقای قوم یهود را تأکید میکند و در متن اصلی کتاب استر، جشن گرفتن کشتار ایرانیان وجود ندارد. برداشتهایی که جشن را مرتبط با کشتار ایرانیان میدانند، اغلب بر پایه تفسیرهای سیاسی و انتقادات بیرونی است.
برای اطلاعات بیشتر و جزئیات آیینها میتوان به Jewish Virtual Library و My Jewish Learning مراجعه کرد.
۳.۱۴ دیدگاه منابع ایرانی درباره مقابله یهودیان و هامان و کشتار ایرانیان
در منابع و پژوهشهای ایرانی، روایت رسمی کتاب استر درباره هامان و یهودیان با تردید و نقدهای جدی مواجه شده است. برخی از مورخان، متفکران و نویسندگان ایرانی معتقدند که یهودیان با استفاده از حمایتهای خاص سیاسی، پس از آگاهی از نقشههای خشایارشا و هامان، اقدام به کشتار گسترده ایرانیان یا افرادی کردند که در برابر آنها مقاومت نمودند.
این دیدگاه بر پایه تحلیل متون دینی، تاریخی و فرهنگی شکل گرفته و ادعا میکند که جشن پوریم در واقع یادبودی است برای کشتار ایرانیان و مخالفان یهودیان در آن دوران. برخی محققان ایرانی مانند دکتر حسین نصر و استاد محمدتقی جعفری به اهمیت تفکیک تاریخ واقعی از روایتهای مذهبی تأکید کردهاند و معتقدند روایت کتاب استر با اغراق و بزرگنمایی همراه است که ممکن است بخشهایی از تاریخ واقعی را مخفی یا تحریف کرده باشد.
در آثار متعددی از جمله تحلیلهای تاریخی منتشرشده در مجلات علمی و پژوهشی ایران، به نقد گسترده این روایت پرداخته شده و به تناقضهای موجود در متون مقدس و منابع تاریخی اشاره شده است. همچنین برخی منابع، جشن پوریم را نه تنها یک مراسم دینی، بلکه نمادی از تقابل سیاسی و اجتماعی میان یهودیان و ایرانیان میدانند که باید در بستر تاریخی دقیقتر بررسی شود.
برای مطالعه بیشتر میتوان به کتابهای تاریخ ایران باستان و نقد متون دینی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی معتبر مانند مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مراجعه کرد.
۴. کلیمیان ایران و نگاه آنان به پوریم
۴.۱ آیا کلیمیان ایرانی پوریم را جشن میگیرند؟
کلیمیان ایران، به عنوان یهودیان ایرانی با سابقه تاریخی طولانی، نسبت به جشن پوریم واکنشهای متفاوتی دارند. برخی از کلیمیان، به ویژه نسلهای قدیمیتر، این جشن را با احترام برگزار میکنند و آن را بخشی از میراث مذهبی و فرهنگی خود میدانند. اما در دورههای اخیر، بهدلیل حساسیتهای سیاسی و اجتماعی در ایران، این جشنها با احتیاط و اغلب به صورت محدود و خصوصی برگزار میشوند تا از بروز سوءتفاهمها جلوگیری شود. برخی کلیمیان ترجیح میدهند جنبههای شاد و نمادین پوریم را برجسته کنند و از پرداختن به بخشهای تاریخی و سیاسی که ممکن است حساسیتزا باشد، اجتناب کنند. مطالعه بیشتر
۴.۲ دیدگاه علما و روشنفکران کلیمی درباره پوریم
علما و روشنفکران کلیمی در ایران نظرات متنوعی درباره جشن پوریم دارند. برخی آن را فرصتی برای تقویت هویت دینی و تاریخی یهودیان میدانند و معتقدند که این جشن یادآور نجات قوم یهود از خطر است. در مقابل، عدهای از روشنفکران کلیمی بر این باورند که تمرکز بیش از حد بر داستان پوریم و اشاره به کشتار میتواند موجب سوءبرداشت در جامعه ایرانی شود و بهتر است بر وحدت ملی و همزیستی مسالمتآمیز تأکید شود. برخی مقالات و سخنرانیها در کتب و نشریات تخصصی یهودیان ایران به این موضوع پرداختهاند. منبع
۴.۳ مواضع رسمی انجمن کلیمیان تهران درباره استر، مردخای و پوریم
انجمن کلیمیان تهران، به عنوان نهاد رسمی نمایندگی جامعه کلیمیان ایران، ضمن تأیید اهمیت تاریخی و مذهبی کتاب استر و شخصیتهای استر و مردخای، تاکید دارد که جشن پوریم باید در چارچوب احترام به قوانین ایران و رعایت همزیستی فرهنگی برگزار شود. این انجمن تلاش میکند تصویر مثبتی از کلیمیان ایرانی ارائه دهد که به فرهنگ و تاریخ ایران پایبند هستند و هرگونه ارتباط یا حمایت با رژیم صهیونیستی را رد میکند. بیانیههای رسمی این انجمن معمولاً بر همزیستی مسالمتآمیز، احترام متقابل و نقش فرهنگی کلیمیان در ایران تاکید دارد. اطلاعات بیشتر در وبسایت رسمی انجمن کلیمیان تهران موجود است.
۵. کلیمیان ایران و رژیم صهیونیستی
۵.۱ تعریف دقیق صهیونیسم
صهیونیسم یک جنبش سیاسی است که در اواخر قرن نوزدهم شکل گرفت و هدف آن تأسیس یک دولت مستقل برای یهودیان در سرزمین تاریخی فلسطین بود. این جنبش، رهبری و سازماندهی خود را برای ایجاد اسرائیل بهعنوان یک دولت یهودی به کار گرفت. صهیونیسم نه یک مذهب، بلکه یک ایدئولوژی ملی و سیاسی است که به مسائل قومیت و سرزمین مربوط میشود. برای مطالعه دقیقتر، میتوانید به ویکیپدیا مراجعه کنید.
۵.۲ آیا کلیمیان ایرانی با صهیونیسم همراستا هستند؟
کلیمیان ایران بهعنوان اقلیت دینی در ایران، همراستا با جنبش صهیونیسم نیستند. بیشتر کلیمیان ایرانی بر حفظ هویت دینی و فرهنگی خود در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران تأکید دارند و اغلب نسبت به سیاستهای دولت اسرائیل موضعی مستقل و گاه متفاوت اتخاذ میکنند. آنان بیشتر بر همزیستی مسالمتآمیز با جامعه ایرانی تمرکز دارند تا بر سیاستهای صهیونیستی. این مسئله در مطالعات و گزارشهای سازمانهای حقوق بشری و خبری معتبر تأیید شده است.
۵.۳ بررسی کمکهای مالی، سیاسی یا فرهنگی احتمالی کلیمیان به اسرائیل
تا کنون شواهد مستند و قابل اتکایی درباره کمکهای مالی، سیاسی یا فرهنگی کلیمیان ایرانی به رژیم اسرائیل وجود ندارد. به دلیل شرایط خاص سیاسی و نظارتهای امنیتی در ایران، کلیمیان ایرانی نمیتوانند ارتباط رسمی یا آشکاری با دولت اسرائیل برقرار کنند. هرگونه ادعایی در این زمینه معمولاً در چارچوب پروپاگاندا و اغراض سیاسی مطرح میشود. منابع اطلاعاتی مانند گزارشهای سازمان عفو بینالملل و گزارشهای خبری بیبیسی این موضوع را تأیید کردهاند.
۵.۴ مواضع رسمی کلیمیان ایران درباره فلسطین و اسرائیل
انجمنها و نمایندگان رسمی کلیمیان ایران بارها مواضع خود را درباره مسئله فلسطین و اسرائیل اعلام کردهاند. آنان بر حمایت از حقوق ملت فلسطین در چارچوب قوانین بینالمللی تأکید دارند و ضمن رد سیاستهای اشغالگرانه اسرائیل، بر ضرورت حفظ امنیت و آرامش در منطقه تأکید میکنند. این مواضع همراستا با سیاستهای رسمی جمهوری اسلامی ایران است و از هرگونه همسویی یا همگرایی با رژیم صهیونیستی به شدت فاصله میگیرند.
۵.۵ واکنش جمهوری اسلامی ایران به جامعه کلیمی و تفکیک آن از صهیونیستها
جمهوری اسلامی ایران همواره بر تفکیک میان کلیمیان ایران و رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. دولت ایران کلیمیان را اقلیتی دینی و فرهنگی ایرانی میشناسد که در چارچوب قوانین کشور فعالیت میکنند و هیچ ارتباط رسمی با اسرائیل ندارند. این تفکیک در بیانیهها و مواضع رسمی مقامات ایران به کرات مطرح شده است. این سیاست باعث شده کلیمیان ایرانی بتوانند در جامعه ایران با امنیت نسبی زندگی کنند.
۵.۶ نمونههایی از مخالفت کلیمیان با صهیونیسم
در طول سالهای اخیر، موارد متعددی از اظهار نظر و اقدام کلیمیان ایران در مخالفت با صهیونیسم و سیاستهای اسرائیل ثبت شده است. از جمله میتوان به شرکت نمایندگان کلیمیان در مراسمها و برنامههایی که علیه اشغالگری اسرائیل برگزار میشود اشاره کرد. همچنین بیانیههای رسمی انجمن کلیمیان تهران و مصاحبههای اعضای این جامعه نشاندهنده مواضع مستقل و منتقدانه نسبت به صهیونیسم است. برخی کلیمیان نیز در مصاحبهها و نوشتههای خود بر تأکید بر همزیستی مسالمتآمیز در ایران و مخالفت با سیاستهای اسرائیل تأکید کردهاند.
۶. کلیمیان در جمهوری اسلامی ایران
۶.۱ جایگاه قانونی کلیمیان در قانون اساسی
قانون اساسی ایران، اقلیتهای دینی شامل کلیمیان را به رسمیت میشناسد. اصل ۱۳ قانون اساسی حقوق دینی، فرهنگی و اجتماعی این اقلیتها را تضمین میکند. کلیمیان حق دارند به صورت قانونی مناسک و فرهنگ خود را حفظ کنند.
۶.۲ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی
کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند. این نماینده از میان اعضای جامعه کلیمی ایران انتخاب میشود. وظیفه نماینده حمایت از حقوق کلیمیان و پیگیری مطالبات آنان در مجلس است.
۶.۳ وضعیت آزادی دینی، فرهنگی و آموزش کلیمیان پس از انقلاب
کلیمیان پس از انقلاب اسلامی امکان برگزاری مراسم دینی خود را دارند. مدارس و مؤسسات آموزشی ویژه کلیمیان فعالیت میکنند. آموزش زبان عبری و تاریخ یهودیان در این مراکز انجام میشود. فعالیتهای فرهنگی کلیمیان با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ادامه دارد.
۶.۴ مقایسه با وضعیت یهودیان در کشورهای غربی و اسرائیل
وضعیت کلیمیان در ایران با وضعیت یهودیان در کشورهای غربی و اسرائیل تفاوت دارد. یهودیان در کشورهای غربی آزادی دینی و فعالیتهای اجتماعی گستردهتری دارند. در اسرائیل یهودیان اکثریت جمعیت و قدرت را در اختیار دارند. کلیمیان ایران اقلیت دینی با محدودیتهایی خاص هستند. با وجود محدودیتها، شرایط کلیمیان ایران نسبت به بسیاری از اقلیتهای دینی منطقه مناسبتر است.
۷. نگاه اسلام و تشیع به یهود
۷.۱ نگاه قرآنی به بنیاسرائیل
قرآن کریم بنیاسرائیل را قوم برگزیده خدا معرفی میکند. آیات متعددی درباره پیامبران و نعمتهای الهی بر این قوم وجود دارد. قرآن به آموزهها و رفتارهای آنان اشاره میکند، هم به خوبیها و هم به خطاها. برخی آیات به نقد نافرمانیها و عدم اطاعت بنیاسرائیل پرداختهاند، ولی کلیت آنها به عنوان اهل کتاب محترم شمرده شده است.
۷.۲ تفاوت اسلام با نژادپرستی دینی
اسلام نژادپرستی را نفی میکند و بر برتری تقوا و ایمان تأکید دارد. در اسلام، ارزش انسانها به دین و عمل صالح بستگی دارد، نه به نژاد یا قومیت. قرآن بارها بر عدالت، برابری و احترام به دیگران تأکید کرده است.
۷.۳ نظر فقها درباره همزیستی با اهل کتاب
فقهای اسلام و تشیع، اهل کتاب از جمله یهودیان را به رسمیت شناختهاند. بر اساس فتاوی، همزیستی مسالمتآمیز و رعایت حقوق آنان در جوامع اسلامی مورد تأکید است. اهل کتاب اجازه عبادت دارند و از حقوق مدنی برخوردارند. همچنین در بسیاری از فتاوی، بر حفظ امنیت و آرامش آنان تأکید شده است.
۷.۴ نظر اسلام درباره اینکه یهود و نصارا از مسلمانان راضی نمیشوند
در قرآن کریم، آیات متعددی به این موضوع اشاره شده که یهودیان و نصاری تمایل ندارند دین اسلام را بپذیرند و همواره مخالفت و دشمنی نسبت به پیامبر اسلام (ص) و مسلمین نشان دادهاند. یکی از آیات مشهور در این زمینه، آیه ۱۱۰ سوره آل عمران است:
«وَما يَرْضى عَن قَوْمِكَ الْيَهُودِ وَلا النَّصَارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ…»
به معنای این است که یهود و نصاری از مسلمانان راضی نمیشوند مگر اینکه دین آنها را بپذیرند. این آیات نشاندهنده سختی دعوت به اسلام و مقاومت این دو گروه در برابر آن است. در تفسیرهای اسلامی آمده است که این آیات، بیانکننده واقعیت تاریخی مخالفت و لجاجت برخی گروهها با پیامبر و دین اسلام است، ولی مسلمانان موظف به دعوت و روشنگری هستند و رفتار مسالمتآمیز و عادلانه باید در تعامل با آنان حفظ شود.
فقها و مفسران اسلامی این موضوع را در چارچوب وظیفه دعوت به حق و صبر در برابر مخالفتها تبیین کردهاند و بر احترام به اهل کتاب تأکید دارند، هرچند به پذیرش اسلام نیز فراخوانده میشوند.
۷.۵ دشمنیهای یهود در قرآن
قرآن کریم در چندین آیه به رفتارها و دشمنیهای برخی گروههای یهود اشاره کرده است که شامل موارد زیر است:
-
نقض عهد و پیمانشکنی
در آیات مختلف قرآن، به شکستن عهد و پیمان توسط گروههایی از بنیاسرائیل اشاره شده است. مثلاً در سوره بقره (آیه ۸۷) آمده است که برخی از آنان عهد خدا را شکستند. -
نقض قوانین الهی و تحریف کتاب مقدس
قرآن به تحریف و دستکاری برخی متون دینی توسط گروهی از یهودیان اشاره کرده است (سوره بقره، آیه ۷۹). -
مخالفت و بهانهگیری نسبت به پیامبران
یهودیان در قرآن به مخالفت با پیامبران الهی، بهانهگیری و رد آنها متهم شدهاند (سوره بقره، آیات ۹۳ و ۱۰۱). -
کشتن پیامبران
برخی آیات به کشته شدن پیامبران توسط گروهی از بنیاسرائیل اشاره دارد (سوره آلعمران، آیه ۲۱). -
دشمنی و کینهتوزی نسبت به مسلمانان
قرآن از رفتار دشمنانه و کینهتوزانه برخی یهودیان نسبت به مسلمانان و پیامبر اسلام سخن گفته است (سوره توبه، آیات ۳۰ و ۶۳).
با این حال، قرآن در عین حال بر تمایز قائل شدن میان مؤمنان واقعی و کسانی که مرتکب این رفتارها شدهاند تأکید میکند و اهل کتاب را همچنان به عنوان گروهی با حقوق خاص و جایگاهی محترم در جامعه اسلامی میشناسد.
برای مطالعه دقیقتر، میتوان به تفاسیر معتبر مانند تفسیر المیزان و تفاسیر کلاسیک مراجعه کرد.
۸. پرسشهای متداول (FAQ)
۸.۱ آیا کلیمیان ایرانی به اسرائیل وفادارند؟
کلیمیان ایرانی بهعنوان شهروندان ایران وفاداری خود را به کشورشان اعلام میکنند. ارتباط رسمی یا حمایت سیاسی و مالی از اسرائیل وجود ندارد. کلیمیان بیشتر بر حفظ هویت دینی و فرهنگی خود در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی تأکید دارند.
۸.۲ چرا کلیمیان ایران از صهیونیسم تبری میجویند؟
کلیمیان ایران از صهیونیسم تبری میجویند زیرا با سیاستها و اقدامات رژیم اسرائیل مخالفند. آنان تمایل دارند هویت دینی خود را از سیاستهای ملیگرایانه صهیونیسم جدا کنند و در جامعه ایران با آرامش و احترام زندگی کنند.
۸.۳ آیا کلیمیان در ایران در امنیت هستند؟
کلیمیان در ایران تحت حمایت قانونی قرار دارند و به عنوان اقلیت دینی رسمی شناخته میشوند. امنیت نسبی در زندگی دینی و فرهنگی خود دارند. البته، همانند همه اقلیتها، با چالشها و محدودیتهایی نیز روبهرو هستند، اما وضعیت کلی آنان در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه مناسبتر است.
جهت مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید:
ایران از مرگ نمیترسد؛ بزرگترین اشتباه آمریکا و اسرائیل در مواجهه با ما
آرزوی مرگ برای دشمنان؛ مبنای قرآنی و روایی در اسلام
کشتار کودکان توسط اسرائیل؛ جنایتی مستند در سایه سکوت جهانی
هوش مصنوعی ارتش اسرائیل؛ بررسی همکاری گوگل، مایکروسافت، متا با صهیون
شکست اسرائیل در جنگ با ایران؛ روایتی پنهان از نبرد ۱۲ روزه و افشای رسانهها
موضعگیری سلبریتیها در جنگ؛ سکوت و تسلیم مقابل آمریکا و اسرائیل
قدرت نظامی ایران ۱۴۰۴: بررسی توان موشکی، پهپادی و دفاعی
وعده پیروزی به مسلمانان؛ نگاهی دقیق به آیات قرآن درباره فتح در نبردها
پاسخ ایران به آمریکا: سناریوی هولناک انتقام در برابر حمله به فردو و نطنز
هوش مصنوعی ارتش اسرائیل؛ بررسی همکاری گوگل، مایکروسافت، متا با صهیون
دیدگاهتان را بنویسید