آموزش منطق مظفر به زبان ساده | مثال های کاربردی برای فهم کامل – بخش سوم
🟦 بخش سوم: اقسام استدلال
🟩 ۲۳. تعریف استدلال
🟦 تعریف ساده:
استدلال یعنی بهدست آوردن یک قضیهٔ جدید (نتیجه) از قضایای قبلی (مقدمات).
🔸 یعنی: با استفاده از چند جملهٔ معلوم، به جملهای نامعلوم برسیم.
🟨 فرمول استدلال:
مقدمات + رابطهٔ منطقی → نتیجه
🔸 مثال:
-
هر انسان فانی است.
-
زید انسان است.
➤ پس: زید فانی است.
✅ این یک استدلال است؛ چون از دو قضیه، به یک قضیهٔ جدید رسیدیم.
🟩 اجزای استدلال
-
مقدمات
جملههایی که معلوم و پذیرفتهشده هستند. -
نتیجه
جملهای که میخواهیم به آن برسیم. -
رابطهٔ منطقی
ساختاری که بین مقدمات و نتیجه برقرار میشود.
🟧 فرق استدلال با تصور و تصدیق
مورد | تعریف | مثال |
---|---|---|
تصور | فقط شناخت یک مفهوم | «آب» |
تصدیق | نسبت دادن یا ندادن | «آب مایع است.» |
استدلال | رسیدن به نتیجه از مقدمات | «آب میجوشد → پس داغ است» |
🟦 ۲۴. اقسام استدلال | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قیاس، استقراء، تمثیل، استنتاج، مقدمات، نتیجه
در منطق مظفر، استدلال سه نوع اصلی دارد:
🔷 ۲۴.۱. قیاس (Syllogism)
🔹 تعریف:
استدلالی است که در آن، از دو یا چند قضیهٔ کلی، نتیجهای کلی یا جزئی به دست میآید.
🔸 ساختار:
-
مقدمهٔ کبری: «هر انسانی فانی است.»
-
مقدمهٔ صغری: «زید انسان است.»
➤ نتیجه: «زید فانی است.»
🔸 ویژگی اصلی قیاس:
✅ رابطهٔ میان دو مقدمه به صورت ساختار منطقی دقیق است.
✅ مقدمات از پیش کلی هستند.
🔸 قیاس، قویترین نوع استدلال در منطق است.
🔜 (در بخش چهارم کتاب، قیاس مفصلاً بررسی خواهد شد.)
🔷 ۲۴.۲. استقراء (Induction)
🔹 تعریف:
استدلالی است که در آن، از جزئیات متعدد، به نتیجهای کلی میرسیم.
🔸 مثال:
-
این آهن داغ میشود.
-
آن آهن داغ میشود.
-
هر آهنی که دیدم، داغ شد.
➤ پس: هر آهنی حرارت را جذب میکند.
🔸 ویژگی اصلی:
✅ شروع از موارد جزئی
✅ نتیجهگیری کلی (که با احتمال همراه است، نه یقین)
❗ استقراء مقدمهٔ قطعی ندارد، بلکه به احتمال زیاد منجر به نتیجه میشود.
🔷 ۲۴.۳. تمثیل (Analogy)
🔹 تعریف:
استدلالی است که در آن، بهسبب شباهت دو چیز در یک ویژگی، حکم میکنیم که در ویژگی دیگر هم شبیهاند.
🔸 مثال:
-
زمین و مریخ هر دو سیارهاند.
-
زمین دارای جوّ است.
➤ پس: شاید مریخ هم جو داشته باشد.
🔸 ویژگی اصلی:
✅ قیاس بر اساس شباهت در بعضی صفات
✅ استنتاج در مورد موارد ناشناخته
❗ تمثیل ضعیفترین نوع استدلال است؛ چون احتمال خطا در آن زیاد است.
🟨 مقایسهٔ سه نوع استدلال:
نوع استدلال | از چه به چه؟ | قطعیت؟ | مثال |
---|---|---|---|
قیاس | کلی → جزئی | قطعی | زید انسان است ← زید فانی است |
استقراء | جزئی → کلی | ظنی | آهنها داغ شدند ← آهن حرارت میپذیرد |
تمثیل | مشابهت جزئی | ضعیف | زمین جو دارد ← شاید مریخ هم داشته باشد |
🟦 بخش چهارم: قیاس و مباحث آن
🟩 ۲۵. تعریف قیاس
🟦 تعریف ساده:
قیاس نوعی استدلال است که در آن، از دو قضیه (مقدمه)، به یک قضیهٔ جدید (نتیجه) میرسیم، بهشرطی که این دو مقدمه، دارای حد وسط باشند.
🟨 اجزای قیاس:
-
مقدمهٔ صغری
-
مقدمهٔ کبری
-
نتیجه
و یک عنصر کلیدی بین آنها:
-
حد وسط: مفهومی که در هر دو مقدمه وجود دارد و باعث ارتباط آنها با هم میشود.
🟩 مثال ساده:
-
هر انسانی فانی است. ← کبری
-
زید انسان است. ← صغری
➤ پس: زید فانی است. ← نتیجه
✅ حد وسط = «انسان»
(چون هم در صغری هست، هم در کبری)
🟥 تعریف رسمی:
قیاس، استدلالی است که از دو مقدمهٔ تشکیلشده از سه حد (موضوع، محمول، حد وسط)، نتیجهای منطقی استخراج میکند.
🟧 نکات کلیدی:
-
هر قیاس باید سه “حد” داشته باشد:
-
حد اکبر: محمول نتیجه
-
حد اصغر: موضوع نتیجه
-
حد وسط: چیزی که در هر دو مقدمه تکرار میشود و در نتیجه نیست
-
-
اگر ساختار قیاس درست باشد و مقدمهها درست باشند، نتیجه حتماً درست خواهد بود.
🟦 فرمول خلاصه:
اصطلاح | توضیح | مثال |
---|---|---|
حد اکبر | محمول نتیجه | فانی |
حد اصغر | موضوع نتیجه | زید |
حد وسط | عامل ارتباط دو مقدمه | انسان |
کبری | حد اکبر + وسط | هر انسان فانی است |
صغری | حد اصغر + وسط | زید انسان است |
نتیجه | حد اصغر + اکبر | زید فانی است |
🟦 ۲۶. اشکال چهارگانه قیاس | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: شکل قیاس، صغری، کبری، حد وسط، ترتیب، نتیجه
🟩 مقدمه
در هر قیاس، ما سه «حد» داریم:
-
حد اکبر (محمول نتیجه)
-
حد اصغر (موضوع نتیجه)
-
حد وسط (رابط بین آن دو)
🔸 حالا اینکه حد وسط در کدام مقدمه قرار بگیرد، باعث میشود شکل قیاس تغییر کند.
📌 بنابراین قیاسها در منطق مظفر به چهار شکل تقسیم میشوند، بر اساس محل قرارگیری حد وسط در صغری و کبری.
🔷 ۲۶.۱. شکل اول قیاس (First Figure)
🔹 حد وسط در کبری = موضوع
🔹 حد وسط در صغری = محمول
🔸 مثال:
-
هر انسانی فانی است. ← کبری (انسان = موضوع)
-
زید انسان است. ← صغری (انسان = محمول)
➤ پس: زید فانی است.
✅ در این شکل، حد وسط در کبری در اول آمده و در صغری در آخر.
📌 این شکل مهمترین و قویترین شکل قیاس است.
🔷 ۲۶.۲. شکل دوم قیاس (Second Figure)
🔹 حد وسط در هر دو مقدمه = محمول
🔸 مثال:
-
هیچ درختی حیوان نیست. ← کبری
-
زید حیوان است. ← صغری
➤ پس: زید درخت نیست.
📌 در این شکل، حد وسط در آخر هر دو مقدمه آمده است.
✅ این شکل برای اثبات نفی مفیدتر است.
🔷 ۲۶.۳. شکل سوم قیاس (Third Figure)
🔹 حد وسط در هر دو مقدمه = موضوع
🔸 مثال:
-
انسان حیوان است. ← کبری
-
انسان ناطق است. ← صغری
➤ پس: بعضی حیوانها ناطقاند.
📌 در این شکل، حد وسط در اول هر دو مقدمه آمده است.
✅ نتیجهٔ آن معمولاً جزئی است.
🔷 ۲۶.۴. شکل چهارم قیاس (Fourth Figure)
🔹 حد وسط در کبری = محمول
🔹 حد وسط در صغری = موضوع
🔸 مثال:
-
هر فانی، موجود است. ← کبری (فانی = محمول)
-
انسان فانی است. ← صغری (فانی = موضوع)
➤ پس: بعضی موجودات انساناند.
📌 این شکل کمکاربردتر و ضعیفتر از شکل اول است.
در منطق قدیم گاهی آن را مهم نمیدانستند.
🟨 جدول مقایسه ۴ شکل قیاس
شکل | جایگاه حد وسط در کبری | در صغری | نوع نتیجه |
---|---|---|---|
اول | موضوع | محمول | مطلق (کلی یا جزئی) |
دوم | محمول | محمول | غالباً سالبه |
سوم | موضوع | موضوع | غالباً جزئی |
چهارم | محمول | موضوع | ضعیف و کمکاربرد |
🟦 ۲۷. ضوابط شکل اول و قیاس منتج | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: شکل اول قیاس، قیاس منتج، ضابطه، نتیجه، کلیت، ایجاب، سلب
🟩 تعریف کلی
منطق مظفر میگوید:
از میان اشکال چهارگانه قیاس، فقط شکل اول است که بدون قید و شرط میتواند نتیجهای درست بدهد؛ بهشرطی که ضوابط آن رعایت شود.
به همین دلیل، به شکل اول میگویند: «قیاس منتج مطلق».
🟦 ضوابط شکل اول قیاس:
برای اینکه شکل اول حتماً نتیجهٔ درست بدهد، باید این دو شرط را داشته باشد:
🔷 ضابطه اول:
مقدمهٔ صغری باید جزئی یا کلی باشد.
📌 یعنی: صغری نباید مهمله باشد (یعنی بدون کمیت).
🔸 مثال درست:
-
«زید انسان است.» ← صغری جزئی
-
«بعضی دانشمندان فانیاند.» ← صغری جزئی
🔷 ضابطه دوم:
مقدمهٔ کبری باید کلی باشد.
📌 اگر کبری کلی نباشد، نمیتوانیم از آن نتیجه درست بگیریم.
🔸 مثال درست:
-
«هر انسانی فانی است.» ← کبری کلی
-
«زید انسان است.» ← صغری جزئی
➤ «زید فانی است.» ← نتیجه درست
🟨 اگر این دو شرط رعایت نشود چه میشود؟
✅ اگر هر دو ضابطه رعایت شود، نتیجه حتماً درست است.
❌ اگر حتی یکی از آنها رعایت نشود، نتیجه معتبر نخواهد بود.
🟥 چرا شکل اول قیاس منتج است؟
چون در این شکل، حد وسط دقیقاً بین دو حد اصلی ارتباط برقرار میکند و اگر ضوابط رعایت شود، دیگر احتمال اشتباه نیست.
🟧 جمعبندی:
ضابطه | توضیح | چرا لازم است؟ |
---|---|---|
صغری جزئی یا کلی باشد | نباید مبهم باشد | تا بدانیم شامل چه کسانی است |
کبری کلی باشد | باید همگانی باشد | تا نتیجهگیری معتبر باشد |
🟦 ۲۸. قیاس اقترانی و استثنائی | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قیاس اقترانی، قیاس استثنائی، اقتران، استثناء، مقدمه، نتیجه
🟩 مقدمه
در منطق، قیاسها از نظر ترکیب و ساختار به دو دستهٔ اصلی تقسیم میشوند:
-
قیاس اقترانی
-
قیاس استثنائی
🔷 ۲۸.۱. قیاس اقترانی (Categorical Syllogism)
🔹 تعریف:
قیاسی است که هر دو مقدمهٔ آن، قضایای حملی یا خبری هستند.
یعنی هیچکدام شرطی یا استثنائی نیستند.
🔸 ساختار:
-
مقدمهٔ کبری: «هر انسانی فانی است.»
-
مقدمهٔ صغری: «زید انسان است.»
➤ نتیجه: «زید فانی است.»
✅ این همان قیاسی است که در درسهای قبل با شکلهای مختلف بررسی کردیم (شکل اول، دوم، سوم، چهارم).
🔷 ۲۸.۲. قیاس استثنائی (Hypothetical – Disjunctive Syllogism)
🔹 تعریف:
قیاسی است که حداقل یکی از مقدمات آن، شرطی یا منفصله است و مقدمهٔ دوم، استثنائی است (یعنی بخشی از آن را رد یا قبول میکند).
🔸 به همین دلیل، به این قیاس «استثنائی» میگویند.
🟩 مثالهای قیاس استثنائی:
📌 نوع اول: شرطی متصل + استثناء
-
اگر خورشید طلوع کند، روز روشن میشود.
-
خورشید طلوع کرده است.
➤ پس: روز روشن شده است.
✅ این قیاس استثنائی با اثبات مقدم است.
📌 نوع دوم: شرطی متصل + رد تالی
-
اگر انسان پرواز کند، شگفتانگیز است.
-
انسان پرواز نمیکند.
➤ پس: شگفتانگیز نیست.
✅ این قیاس استثنائی با نفی تالی است.
📌 نوع سوم: شرطی منفصل + استثناء
-
یا روز است یا شب.
-
شب نیست.
➤ پس: روز است.
✅ این قیاس استثنائی از نوع منفصله است.
🟨 فرق اقترانی و استثنائی در یک نگاه:
ویژگی | قیاس اقترانی | قیاس استثنائی |
---|---|---|
نوع مقدمات | خبری (حملی) | شرطی یا منفصله + استثناء |
شکل قیاس | سه شکل اصلی (اول، دوم، سوم) | متصله یا منفصله |
مثال | هر انسان فانی است… | اگر طلوع کند، پس… |
🟦 ۲۹. شروط قیاس منتج | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قیاس منتج، نتیجه درست، شروط تولید نتیجه، حد وسط، کلی، سلب، ایجاب
🟩 مقدمه
منطق مظفر میگوید:
برای اینکه یک قیاس، منتج (یعنی نتیجهدار) باشد، باید چند شرط مهم در آن رعایت شود.
اگر این شروط رعایت نشوند، نتیجه یا باطل است یا غیر قابل اعتماد.
🔷 شروط پنجگانهٔ قیاس منتج:
✅ شرط ۱: حد وسط باید دستکم یکبار کلی باشد
🔸 اگر حد وسط در هر دو مقدمه جزئی باشد، نمیتواند ارتباط کافی ایجاد کند.
🔸 مثال نادرست:
-
بعضی انسانها دانشمندند.
-
بعضی انسانها فانیاند.
➤ ❌ نمیتوان گفت: بعضی دانشمندان فانیاند.
✅ شرط ۲: هیچگاه از دو مقدمهٔ جزئی، نتیجه بهدست نمیآید
🔸 اگر هر دو مقدمه جزئی باشند، ارتباط کافی ندارند.
🔸 مثال نادرست:
-
بعضی پرندگان پرواز میکنند.
-
بعضی پرندگان رنگارنگاند.
➤ ❌ نتیجه نداریم.
✅ شرط ۳: اگر یکی از مقدمهها سلبی باشد، نتیجه هم باید سلبی باشد
🔸 یعنی اگر در یکی از مقدمهها نفی باشد (سالبه)، در نتیجه هم باید نفی باشد.
🔸 مثال درست:
-
هیچ انسان جاودانه نیست.
-
زید انسان است.
➤ پس: زید جاودانه نیست. ✅
✅ شرط ۴: اگر یکی از مقدمات سالبه باشد، حد وسط باید کلی باشد
🔸 چون سلب، رابطه را محدود میکند؛ پس حد وسط باید قویتر باشد (یعنی کلی).
🔸 اگر این شرط رعایت نشود، استدلال ناقص است.
✅ شرط ۵: نتیجه از مقدمه ضعیفتر تجاوز نمیکند
🔸 یعنی اگر یکی از مقدمات جزئی باشد، نتیجه حتماً باید جزئی باشد.
🔸 و اگر یکی از مقدمات سلبی باشد، نتیجه هم باید سلبی باشد.
🔸 مثال نادرست:
-
بعضی انسانها دانشمندند.
-
هر دانشمند عاقل است.
➤ ❌ نمیتوان گفت: «همهٔ انسانها عاقلاند.» ← اشتباه است.
🟨 جمعبندی: جدول شروط قیاس منتج
شرط | توضیح کوتاه |
---|---|
حد وسط باید حداقل یکبار کلی باشد | شرط ارتباط قوی |
دو مقدمهٔ جزئی → نتیجه ندارد | ضعیف بودن بیش از حد |
مقدمهٔ سلبی → نتیجه هم باید سلبی باشد | صدق در نفی |
مقدمهٔ سلبی → حد وسط باید کلی باشد | جبران ضعف سلب |
نتیجه از مقدمهٔ ضعیفتر فراتر نمیرود | اصل محافظهکاری |
🟦 ۳۰. قضایای شرطی: متصله و منفصله | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قضیه شرطی، متصله، منفصله، تالی، مقدم، یا، اگر، سپس
🟩 مقدمه
در این درس، با نوعی از قضایا آشنا میشویم که به صورت شرطی بیان میشوند، نه خبری مستقیم.
یعنی قضیهای که در آن میگوییم:
«اگر… باشد، آنگاه… خواهد بود.»
این نوع قضایا به دو دسته تقسیم میشوند:
🔷 ۳۰.۱. قضیه شرطیهٔ متصله (Conditional – متصله)
🔹 تعریف:
قضیهای است که بین دو جمله با “اگر…، آنگاه…” ارتباط برقرار میکند.
🔸 ساختار:
اگر (مقدم)، پس (تالی)
🔸 مثال:
-
«اگر خورشید طلوع کند، روز روشن میشود.»
📌 اینجا:
-
«خورشید طلوع کند» ← مقدم
-
«روز روشن میشود» ← تالی
✅ شرط درستی قضیه متصله:
برای اینکه چنین قضیهای درست باشد، باید بین مقدم و تالی ارتباط واقعی برقرار باشد.
نه صرفاً دو جملهی تصادفی.
🔸 مثال غلط:
-
«اگر کتاب باز باشد، ماهی در آب است.» ❌
(این دو جمله ربط منطقی ندارند.)
🔷 ۳۰.۲. قضیه شرطیهٔ منفصله (Disjunctive – منفصله)
🔹 تعریف:
قضیهای است که در آن، دو یا چند گزینه به صورت “یا… یا…” مطرح میشود.
🔸 ساختار:
-
یا (گزینه اول)… یا (گزینه دوم)…
🔸 مثال:
-
«یا امروز جمعه است یا شنبه.»
✅ این نوع قضیه بر تضاد یا تفکیک بین دو حالت تأکید میکند.
🟨 انواع قضایای منفصله:
-
منفصلهٔ مانعة الجمع (نفی جمع):
یعنی نمیشود هر دو درست باشند.🔸 مثال:
«یا عدد زوج است یا فرد.»
➤ هر دو با هم ممکن نیستند. -
منفصلهٔ مانعة الخلو (نفی خلو):
یعنی نمیشود هر دو غلط باشند.
یکی حتماً باید درست باشد.🔸 مثال:
«یا روز است یا شب.»
➤ یکی باید باشد، هر دو نبودن ممکن نیست. -
منفصلهٔ حقیقیه:
ترکیب دو حالت بالا؛ یعنی نه هر دو درست، نه هر دو نادرست. فقط یکی درست است.
🟥 نتیجهگیری
نوع قضیه شرطی | ساختار | نکته مهم |
---|---|---|
متصله | اگر… آنگاه… | باید رابطه واقعی بین مقدم و تالی باشد |
منفصله | یا… یا… | باید بررسی شود که آیا هر دو ممکناند یا نه |
🟦 ۳۱. اقسام قیاس استثنائی | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قیاس استثنائی، قیاس شرطی، متصله، منفصله، استثنا، نتیجه
🟩 مقدمه
در درسهای قبل گفتیم که:
در قیاس استثنائی، یکی از مقدمات، قضیهٔ شرطی یا منفصله است،
و مقدمهٔ دیگر، بخشی از آن شرط را نفی یا اثبات میکند.
این نوع قیاس، دو قسم اصلی دارد:
🔷 ۳۱.۱. قیاس استثنائی متصل
🔹 در این نوع قیاس، یکی از مقدمات، قضیه شرطیهٔ متصله است.
یعنی ساختار:
اگر (مقدم)، پس (تالی)
و مقدمهٔ دیگر، یا اثبات یا نفیِ مقدم یا تالی است.
📌 حالتهای قیاس استثنائی متصل:
✅ حالت اول: اثبات مقدم → اثبات تالی
(به آن “استثنای مقدم” میگویند.)
🔸 مثال:
-
اگر باران بیاید، زمین خیس میشود.
-
باران آمده است.
➤ پس: زمین خیس شده است. ✅
❌ حالت دوم: اثبات تالی → اثبات مقدم
🔸 این نتیجه همیشه درست نیست و قیاس نامعتبر است.
🔸 مثال:
-
اگر باران بیاید، زمین خیس میشود.
-
زمین خیس شده است.
➤ ❌ نمیتوان نتیجه گرفت که باران آمده!
(شاید کسی آب پاشیده باشد.)
✅ حالت سوم: نفی تالی → نفی مقدم
(به آن “برهان خلف” هم میگویند.)
🔸 مثال:
-
اگر آتش باشد، دود هست.
-
دود نیست.
➤ پس: آتش نیست. ✅
❌ حالت چهارم: نفی مقدم → نفی تالی
🔸 این هم قیاس نادرستی است.
🔸 مثال:
-
اگر خورشید بتابد، هوا روشن میشود.
-
خورشید نتابیده است.
➤ ❌ نمیتوان گفت: هوا روشن نشده!
(ممکن است با برق روشن باشد.)
🔷 ۳۱.۲. قیاس استثنائی منفصل
🔹 در این نوع، یکی از مقدمات، قضیه شرطیهٔ منفصله است.
ساختار:
«یا الف یا ب»
و مقدمهٔ دوم، یکی از آن دو را رد یا اثبات میکند.
📌 حالتهای آن:
✅ نفی یکی → اثبات دیگری
🔸 مثال:
-
یا زید در خانه است یا در مدرسه.
-
زید در مدرسه نیست.
➤ پس: زید در خانه است. ✅
❌ اثبات یکی → نفی دیگری
🔸 این نتیجه همیشه درست نیست، مگر در منفصلهٔ حقیقیه.
🔸 مثال:
-
یا عدد زوج است یا فرد.
-
عدد زوج است.
➤ نمیتوان گفت: عدد فرد نیست ❌،
مگر اینکه از قبل بدانیم فقط یکی ممکن است.
🟨 جمعبندی
نوع | ساختار | مثال معتبر | مثال نامعتبر |
---|---|---|---|
استثنائی متصل | اگر… پس… | اثبات مقدم → اثبات تالی | اثبات تالی → اثبات مقدم |
استثنائی منفصل | یا… یا… | نفی یکی → اثبات دیگری | اثبات یکی → نفی دیگری |
🟦 ۳۲. قیاس خلف (برهان خلف) | در منطق مظفر
🔹 کلمات کلیدی: قیاس خلف، برهان خلف، قیاس استثنائی، تالی باطل، مقدم باطل، اثبات خلف، ابطال خلف
🟩 تعریف ساده:
قیاس خلف (یا برهان خلف) نوعی استدلال است که در آن،
با فرض نقیض مدعا و رسیدن به نتیجهای باطل و محال،
ثابت میکنیم که خود فرض هم باطل بوده است.
به بیان دیگر:
برای اثبات چیزی، فرض میکنیم خلاف آن درست است.
اگر از این فرض، چیزی محال نتیجه شود، میفهمیم که خود فرض نادرست بوده
و در نتیجه، مدعای اصلی درست است.
🟩 ساختار قیاس خلف
-
فرض نقیض مدعا
-
نتیجهگیری باطل یا محال
➤ پس: آن فرض باطل بوده
➤ بنابراین: مدعای اصلی درست است ✅
🟦 مثال ۱: عدد ۳ زوج نیست
مدعا: عدد ۳ زوج نیست.
🔸 فرض میگیریم عکسش درست باشد:
«عدد ۳ زوج است»
🔸 نتیجه:
اگر زوج باشد، باید بر ۲ بخشپذیر باشد
➤ اما ۳ تقسیم بر ۲ نمیشود.
🔸 نتیجه محال است، پس فرض (زوج بودن) باطل است.
➤ پس: عدد ۳ زوج نیست.
🟦 مثال ۲: برهان خلف در منطق
قضیهٔ شرطی:
«اگر آتش باشد، دود هست.»
حال:
-
دود نیست ← نفی تالی
-
پس آتش هم نیست ← نفی مقدم ✅
🔸 این همان نفی تالی، پس نفی مقدم است که قبلاً هم گفتیم معتبر است.
🟧 کاربرد قیاس خلف در منطق و ریاضیات:
-
اثبات وجود یا عدم وجود
-
ابطال یک نظریه
-
تحلیل منطقی دقیق
-
کاربرد زیاد در برهانهای ریاضی (مثلاً اثبات غیرگویا بودن √۲)
🟥 جمعبندی:
ویژگی | قیاس خلف |
---|---|
نوع استدلال | بر اساس فرض خلاف |
هدف | اثبات یا ابطال یک ادعا |
شرط اعتبار | نتیجهٔ فرض باید محال یا باطل باشد |
نوع قیاس | نوعی قیاس استثنائی متصل |
آموزش منطق مظفر به زبان ساده | بخش اول: مقدمه و مبادی | بخش دوم: تصدیقات و قضایا | بخش سوم: اقسام استدلال و بخش چهارم: قیاس و مباحث آن | بخش پنجم: صناعات خمس و بخش پایانی: نکات تکمیلی
علم درایه چیست؟ آموزش مبانی، اصطلاحات و روشهای ارزیابی حدیث
علم رجال چیست؟ آموزش جامع علم رجال از مبانی تا پیشرفته و منابع تخصصی
اسرار صلات؛ شرح جامع و تبیین عرفانی کتاب سرّ الصلاه امام خمینی
اسرار نماز عرفانی اسلامی: تحلیل جامع و تطبیقی بر اساس حکمت و عرفان
خطبه فدکیه حضرت زهرا: شرح عرفانی، فلسفی و کلامی از دیدگاه بزرگان
ملاصدرا و اسفار اربعه: خلاصهای گویا و ترجمه ساده از حکمت متعالیه | سفر اول | سفر دوم | سفر سوم | سفر چهارم
مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة | خلاصهای گویا و ترجمه ساده
کلمه فاطمیه: شرح فص حکمه عصمتیه علامه حسنزاده آملی در عرفان اسلامی
دیدگاهتان را بنویسید